Grote kans dat ook u elk jaar of elke twee jaar weer voor de keuze staat om uw telefoonabonnement te verlengen of over te stappen naar een andere provider. Daarnaast komt daar ook nog eens de keuze bij of u het bij uw oude telefoon houdt of voor een nieuw toestel gaat. Hoewel het verleidelijk is om voor een nieuw model te gaan is dat niet altijd even slim of nodig…
Sim only
In principe is een sim only abonnement eigenlijk altijd een verstandige keuze zolang uw oude toestel nog in orde is. Wanneer de batterijconditie nog in goede staat is (dit is gemakkelijk terug te vinden bij de instellingen), wanneer de camera nog werkt en wanneer het toestel nog een beetje vlot werkt hoeft deze eigenlijk voorlopig nog niet vervangen te worden. Nog niet helemaal overtuigd? Misschien na het lezen van de onderstaande redenen wel.
1. Beter voor uw portemonnee
Het zal u niet verbazen, maar met een sim only abonnement bent u echt vele malen goedkoper uit. Dit komt omdat u met een abonnement inclusief toestel elke maand een paar tientjes neerlegt alleen al om het toestel af te betalen. En daarbij komen natuurlijk ook nog de gebruikskosten van het abonnement zelf, wat uiteindelijk neerkomt op een behoorlijk maandbedrag van €40 á €50. Veel mensen hebben het idee dat ze de nieuwe telefoon bij het abonnement ‘krijgen’, maar dat is absoluut niet waar, want u betaalt elke stuiver van het toestel. De kosten worden alleen verspreid over de duur van het contract. Wanneer er voor sim only wordt gekozen hoeft er niets afbetaald te worden en bestaan de maandelijkse kosten alleen uit het door u gekozen abonnement. Dit scheelt u maandelijks zomaar €40.
2. Elke maand op te zeggen
Natuurlijk kunt u nooit weten hoe lang uw huidige toestel nog in goede conditie blijft. Toch is dat niet per se een reden om dan maar voor de zekerheid alvast een nieuw toestel te kopen. Sim only abonnementen zijn namelijk erg flexibel en maandelijks op te zeggen. Wanneer u uw toestel dus nog een poosje aanhoudt met een goedkoper abonnement kunt u dit elk moment nog aanpassen naar een ander abonnement, eventueel mét nieuw toestel als dat nodig blijkt te zijn.
3. Maandelijks aan te passen
Ook is een sim only abonnement ontzettend flexibel qua aanpassing. Komt u er na een paar maanden achter dat u keer op keer te weinig of veel te veel data of belminuten heeft, dan is dit tussentijds heel makkelijk aan te passen.
4. Geen BKR-registratie
Bij een abonnement met toestel is er eigenlijk sprake van een lening (mits u niet meteen het volledige bedrag van het toestel betaalt). De provider schiet immers een smartphone van soms wel €1000 voor, die u maandelijks afbetaalt. En aan zo’n lening zitten ook consequenties vast. Want sinds mei 2017 geldt er een nieuwe wet waarbij er wordt vastgelegd of u een zogenaamde telefoonlening op uw naam heeft staan en krijgt u een BKR-registratie zodra de lening (van het toestel) hoger is dan €250. Dit hoeft in principe geen negatieve gevolgen te hebben, want als u maandelijks aan de kosten kunt blijven voldoen is er sprake van een positieve registratie. Maar wanneer dit niet het geval is en de registratie negatief is kan dit vervelende gevolgen hebben als u bijvoorbeeld in het vervolg een hypotheek of andere lening wil afsluiten. Met een negatieve registratie is dit erg moeilijk of zelfs onmogelijk.
5. Nummerbehoud is mogelijk
Een nieuw abonnement betekent tegenwoordig gelukkig niet meer dat daar ook gelijk een nieuw telefoonnummer bij komt kijken. Nummerbehoud is namelijk ook gewoon mogelijk bij een sim only abonnement, zelfs als u overstapt op een andere provider.
6. Duurzame keuze
We hebben het nu voornamelijk over het gemak en de geldbesparing gehad, maar ook niet geheel onbelangrijk is de duurzame keuze die u hiermee maakt. Het produceren van nieuwe smartphones en accu’s is namelijk erg belastend voor het milieu. Door voortaan alleen nog voor een nieuw toestel te kiezen wanneer het écht nodig is, draagt u een steentje bij aan een duurzamere wereld.