De cruisesector
Een groeimarkt is wat de cruisesector blijft. In 2013 hebben opnieuw meer Nederlanders een cruisevakantie gemaakt. Dit ondanks de economische recessie en de dalende vakantieparticipatie. Het aantal Nederlandse cruisepassagiers steeg afgelopen jaar met 4%. Dat blijkt uit de cijfers die CLIA Nederland bekend maakte. De cruises in Europese wateren zijn het meest populair. Die realiseerden een groei van 23 procent. Voor een vaargebied in Europa kiest ruim (68 %) van de Nederlandse cruisegangers. Met een groei van 4% in 2013 in cruise passagiers laat de ontwikkeling van de cruisesector een totaal ander beeld zien dan de totale toeristische markt. Deze sector had te kampen met een daling van -3%. Voorzitter Nico Bleichrodt van CLIA Nederland (voorheen de Dutch Cruise Council): ‘Nu er ook economisch voorzichtig herstel gloort, verwachten wij dat de stijging in de cruisemarkt zich de komende jaren verder zal voortzetten. In vergelijking tot andere landen, is er nog een enorm potentieel’. De markt telde in 2013 114.000 reizigers, ten opzichte van 2009 is dat een groei van 69%. CLIA Nederland houdt vast aan haar streven naar 1% marktpenetratie en 160.000 cruisepassagiers in 2015.
Bestemmingen en vertrek uit havens
Het vaargebied Middelandse Zee/Zwarte Zee heeft binnen Europa het positie versterkt en is daarmee goed voor 40 procent van de markt. Het Caribisch gebied daarentegen leverde vorig jaar zo’n 5 procent passagiers in. Andere bestemmingen als Azië, Zuid-Amerika, Australië en wereldcruises zijn juist fors gegroeid. Zeven nachten aan boord van het cruiseschip is de helft van de Nederlanders, ruim een kwart gaat 8 tot 13 dagen op cruisevakantie. De havens van Amsterdam en IJmuiden opereren internationaal gezamenlijk onder de naam Cruise Terminals Amsterdam. Zij hadden in 2013 respectievelijk 54 en 137 aanlopen ten opzichte van 45 en 144 aanlopen in 2012. Jaarlijks meren er in Rotterdam zo’n 30 cruiseschepen aan. Het Havenbedrijf en gemeente Rotterdam investeren gezamenlijk €7 miljoen in de modernisering van de Cruise Terminal om de groei tot 60 schepen per jaar mogelijk te maken. Eind 2014 moeten de werkzaamheden klaar zijn. Havenwethouder Jeanette Baljeu: “Cruisechepen leveren een belangrijke bijdrage aan het imago van Rotterdam en versterkt de economie. We willen meer pakketten met bezoeken aan Rotterdamse attracties aanbieden. Zo kunnen we als stad nog meer profiteren van de komst van cruiseschepen.”
CLIA (Cruise Lines International Association)
De belangen van cruise-en rivercruiserederijgen, reisagenten, havenautoriteiten en cruise industriepartners worden vertegenwoordigt door CLIA, ’s werelds grootse en toonaangevende organisatie voor de cruisesector. De CLIA maakt een snelle groei door. Sinds december 2012 hebben dertien nationale en regionale cruise associaties zich bij de CLIA aangesloten. Door de nieuwe structuur wordt het dynamische karakter en de continue groei in de cruise-industrie weerspiegelt. Tevens de behoefte aan eenduidige communicatie en heldere regelgeving. Door CLIA Nederland worden promotionele activiteiten voor de consument en reisagent georganiseerd. Het is niet alleen promotie waar de activiteiten zich op toespitsen, maar juist ook op het verstrekken van neutrale informatie over de cruisevakantie. Daarin past ondermeer het educatieve aspect en het geven van trainingen of informatiebijeenkomsten voor reisagenten, cruisespecialisten en toeristische opleidingen.
De leden van CLIA Nederland:
AIDA Cruises, Azamara Club Cruises, Carnival Cruises Line, Celebrity Cruises, Costa Cruises, Crystal Cruises, Cunard Line, Disney Cruise Line, Fred, Olsen Cruise Lines, Hapag Lloyd Cruises, Holland America Line, MSC Cruises, NCL Freestyle Cruising, Oceana Cruises, P&O Cruises, Princess Cruises, Regent Seven Seas Cruises, Royal Caribbean International, Seadream Yacht Club, Silversea Cruises, Seabourn.
Geassocieerde leden zijn Amsterdam Cruise Port en Cruise Port Rotterdam.
Bron: CLIA Nederland.