Werkplekken kunnen in alle opzichten verschillen. Van kledingvoorschriften tot aan de communicatie tussen werknemer en werkgever. Deze protocollen verschillen per organisatie en horen nageleefd te worden. Maar wat zijn over het algemeen de do’s en don’ts op het werkvloer?
Als u van baan bent geswitcht, dan kunt u zich op uw nieuwe werkplek wellicht niet zo gedragen als u dat deed bij uw vorige baan. Als u bijvoorbeeld onzeker bent of u uw telefoon aan mag houden tijdens het werk, dan kunt u dit altijd aan een collega vragen bijvoorbeeld. Zo weet u zeker dat u de zich aan bepaalde protocollen houdt.
Dit zou u niet moeten doen op de werkvloer:
* Rodelen over uw collega’s. Dit kan lastig zijn voor veel mensen, maar als u het niet fijn vindt dat er over u geroddeld wordt, dan moet u het uiteraard zelf ook niet doen.
* Dollen met uw vrouwelijke of mannelijke collega op seksueel gebied.
* Een aandachtszoeker zijn.
* Slijmen bij uw baas of supervisors. Doe gewoon uw best en werk zo productief mogelijk, dat werkt het beste.
* Ga er niet vanuit dat iets acceptabel is zonder echt zeker te weten of dat wel geaccepteerd wordt.
Dit zou wel moeten doen op de werkvloer:
* Respectvol en beleefd omgaan met anderen. Ook al mag u een bepaald persoon niet, wees professioneel. Actie is reactie.
* Het is belangrijk om de toon van uw stem op een acceptabele level te houden. Hard praten op de werkvloer kan erg vervelend zijn voor uw collega’s die zich graag willen concentreren.
* Help anderen als u de tijd heeft en u kunt helpen, om zo hun werk op een of andere manier makkelijker te maken. Het geeft ook altijd een goed gevoel als u anderen helpt.
* Kleed u fatsoenlijk en houd u aan de gedragscode.
* U wordt betaald om te werken, dus houd dat in gedachte. Natuurlijk kunt u af en toe kletsen, maar het mag niet ten koste van uw werkzaamheden gaan.
* Blijf positief en glimlach!
Dit zijn een paar simpele do’s en don’ts die eigenlijk wel vanzelfsprekend zijn op de werkvloer. U hoeft alleen maar uw gezonde verstand te gebruiken!