Jonge autobezitters hebben vaak de snelle compacte auto’s met veel PK en met veel uitstraling. Krijgt de autobezitter een gezin dan wordt de compacte auto vervangen door een gezinsvriendelijke auto. Naarmate de autogebruiker ouder wordt, hoe meer de auto wordt gezien als gebruiksvoorwerp die de bestuurder en bijrijder(s) veilig van A naar B moeten brengen. 50-plussers zijn de grootste groep nieuwe auto kopers. Waaraan moet een nieuwe auto voldoen? Online verkoopplatform ikwilvanmijnautoaf.nl ging op onderzoek en kwam erachter dat het belangrijkste gemak en betrouwbaarheid is.
Zeker niet te klein
Ouder worden staat niet gelijk aan kleiner gaan rijden. Waar een huis vaak nog wel wordt verruild voor een woning die minder groot is, is dit geen echte trend binnen de autobranche onder de 50-plussers. Een stationwagen hoeft misschien niet meer zo, maar als we de autoverkopen bekijken ziet ikwilvanmijnautoaf.nl dat de groep 50-plussers voor de vijfdeurs crossover gaan. Met ruimte voor bestuurder en bijrijder, maar ook genoeg plaats voor huisdieren of kleinkinderen. Daarnaast hebben veel actieve 50-plussers een trekhaak nodig voor het vervoeren van de fiets of de caravan.
Hoge instap met goed zicht
Het grote voordeel van de crossover is dat deze een hoge(re) instap heeft. Want hoe je het ook went of keert, ouder worden zorgt ervoor dat we wat minder soepel worden en een hoge instap is dan een welkome ontwikkeling. Wie bij de crossover denkt aan een saai ‘koekblik achtig exemplaar’ heeft het mis, want ondanks dat de auto niet meer wordt gezien als statussymbool, zijn de crossovers van tegenwoordig modern en zorgvuldig ontworpen, zoals de Audi A4, Peugeot 2008 of de Renault Captur. De hoge instap en de vaak in hoogte verstelbare stoelen zorgen voor een comfort waar eigenlijk iedereen (al dan niet 50-plus) blij van wordt. Door de hoge zit heeft de bestuurder een goed zicht op alle wegverkeer om hem heen.
Gemakkelijk te bedienen
Gemak dient de mens. Een auto die gemakkelijk te besturen is, maar zonder op comfort en betrouwbaarheid in te leveren. Een groeiend aantal 50-plussers gaat voor de automaat, maar een echte harde eis is het niet. Tegenwoordig rijden er bovendien ook genoeg jongeren in een automaat rond. Bij de 50-plussers wordt een handgeschakelde auto pas ingeruild voor een automaat als een been niet meer goed meewerkt voor het intrappen van de koppeling. Uiteraard dienen de auto’s wel aan de standaard gemakken te voldoen met standaard stuurbekrachtiging en ABS en het liefste nog veel meer!
Technologisch
Navigatie is handig als het er in zit. De actieve 50-plusser gaat er vaak op uit en verdwalen is dan niet iets waar je op zit je wachten. Ook ‘hulpmiddelen’ als voor- en achter camera’s, parkeersensoren en verwarmde buitenspiegels willen de oudere bestuurder maar wat graag in de auto hebben. Zo wordt het zicht nooit belemmerd. Naast deze – tegenwoordig wat meer standaard voorzieningen – worden er speciaal Intelligente transportsystemen (ITS) ontwikkeld. Van het systeem dat een signaal afgeeft dat de bestuurder uit de rijbaan gaat tot het trillen van het stuur bij een knikkebol actie. Dergelijke handige en veiligheid vergrotende technieken worden steeds vaker speciaal voor de wat oudere bestuurder ontwikkeld. En dat vergroot direct weer de veiligheid en betrouwbaarheid van de auto op de weg.
Toe aan een nieuwe auto, maar nog in het bezit van je huidige auto? In plaats van inruilen kan je deze beter zelf verkopen. Gemakkelijk, veilig en vertrouwd verkoop je je huidige auto via ikwilvanmijnautoaf.nl. Zonder inruilwagen kan je een hogere korting bedingen op de nieuwe auto.