Now Reading
18 jaar? Bewijs ’t maar!

18 jaar? Bewijs ’t maar!

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) en Nederlandse Brouwers slaan de handen ineen om de naleving van de leeftijdgrens van 18 jaar voor de aankoop van alcoholische dranken in de horeca te verbeteren. De brancheorganisaties van de horecaondernemers en de bierbrouwers hebben daarom op vrijdag 16 september, Global Beer Responsibility Day, de campagne 18 jaar? Bewijs ’t maar! gelanceerd.

De campagne 18 jaar? Bewijs ’t maar! maakt het horecaondernemers en -personeel makkelijker om naar een ID-bewijs te vragen. Voor jongeren moet het gewoon worden om een ID te laten zien. Ruim 5.500 uitgaansgelegenheden (leden van KHN met een bar, discotheek of cafĂ©) ontvangen een campagnepakket met materialen zoals posters, stickers en table-tents.

Twee jaar geleden is de wettelijke minimum leeftijdgrens voor alcohol verhoogd van 16 naar 18 jaar. Een maatregel die niet zomaar een wetswijziging betreft, maar ook de verandering van een sociaal-maatschappelijke norm vergt. Inmiddels blijkt de nieuwe norm steeds beter geaccepteerd en nageleefd in de samenleving. Tegelijk wijzen de nalevingscijfers uit dat er nog een weg te gaan is, zeker ook in de horeca. Het moet voor jongeren nog vanzelfsprekender worden om hun ID-bewijs bij bestelling te tonen – en voor drankverstrekkers om de leeftijd te checken. Dit zijn precies de punten waarvoor de campagne 18 jaar? Bewijs ’t maar! wordt ingezet.

Hoewel de verhoging van de leeftijd een nationale maatregel is, heeft de uitvoering een sterk lokaal karakter. Gemeenten zijn verantwoordelijk voor de handhaving. Om die reden hebben KHN en Nederlandse Brouwers vandaag een eerste campagnepakket overhandigd aan de Utrechtse wethouder Victor Everhardt bij bar/restaurant Kloek in de Domstad. De lancering vond plaats op Global Beer Responsibility Day, een dag die wereldwijd in het teken van verantwoorde bierconsumptie staat en daarmee bij uitstek geschikt voor de start van de campagne.

 

Scroll To Top