Now Reading
Man let bij boodschappen op cholesterol

Man let bij boodschappen op cholesterol

Ruim twee derde van de Nederlanders koopt gezonde producten

De Nederlandse consument is zich bewust van zijn gezondheid. Bij het winkelen koopt bijna 70 procent van de Nederlanders gezonde producten. Vrouwen kopen magere en dieetproducten, mannen letten meer op de cholesterolverlagende producten. Dit blijkt uit een onafhankelijk onderzoek naar winkelgedrag door CendrisMonitor onder 5.509 panelleden.

Magere producten zijn de populairste gezonde producten, bijna twee derde van de huishoudens maakt hier gebruik van. Maar ook op het cholesterol wordt gelet. In meer dan 40 procent van de huishoudens wordt gebruik gemaakt van cholesterolverlagende producten. Mannen kopen deze aanzienlijk vaker dan vrouwen: 46 procent van de mannen tegenover 35 procent van de vrouwen. “We letten niet alleen op of we gezonde producten consumeren; de Nederlander is ook actief aan het diëten. In één op de drie huishoudens worden dieetproducten gebruikt”, aldus Marije van der Poel van Cendris. Dieetproducten worden vooral gekocht door vrouwen: 35 procent van de vrouwen koopt wel eens een dergelijk product, onder mannen is dat 27 procent.

Eén op de vijf Nederlanders gebruikt biologische producten
In één op de vijf huishoudens worden producten gebruikt die op biologisch verantwoorde wijze zijn geproduceerd. Onder intellectuele doorgroeiers (hoogopgeleiden tussen 35 en 60 jaar) ligt dit percentage hoger: 25 procent. De sociaal middelbare gezinnen en de provinciale gezinnen met kinderen gebruiken relatief weer minder biologische producten: namelijk rond de 16 procent. De prijs van het product blijkt erg belangrijk bij de keuze voor deze producten. Van der Poel: “Ondanks dat we graag verantwoorde producten kopen, speelt de prijs een belangrijke rol. Voor één op de drie consumenten is de prijs doorslaggevend, bijna 60 procent geeft aan dat deze absoluut meespeelt.” Met 22 procent kopen vrouwen vaker biologische producten dan mannen (18 procent).

Over het onderzoek
Het winkelen onderzoek is door CendrisMonitor gehouden onder ruim 5.500 panelleden van het consumentenpanel ConsuMeningen. CendrisMonitor wil bedrijven stimuleren meer naar hun klanten te luisteren en doet daartoe regelmatig marktonderzoek onder consumenten. Deze inzichten worden doorvertaald naar de bestaande klantbase en/of naar potentieel nieuwe klanten. CendrisMonitor en ConsuMeningen zijn onderdeel van Cendris.

Scroll To Top