De populariteit van de e-bike in Nederland stuwt de omzet voor de Nederlandse fietsbranche. In 2015 was de e-bike voor het eerst goed voor meer dan de helft van de totale omzet: 514 miljoen euro, oftewel 57 procent. Dit blijkt uit de nieuwe uitgave Mobiliteit in Cijfers 2016-2017 van RAI Vereniging en BOVAG. Na een dieptepunt van bijna 750 miljoen euro omzet in 2012, lag de totale omzet uit nieuwe fietsen afgelopen jaar op 899 miljoen euro.
Mobiliteit in Cijfers Tweewielers 2016 2017
In 2015 werden 276.000 elektrische (28 procent) verkocht, op een totaal van 983.000. In 2014 stond de teller voor e-bikes nog op 223.000 (21 procent). Toen werden er in totaal 1.051.000 fietsen verkocht.
De e-bike dankt haar populariteit doordat fietsen voor een grotere groep gebruikers toegankelijk wordt. Niet alleen kunnen ouderen en mensen met een fysieke beperking langer blijven fietsen, maar ook voor jongeren en forensen die een grote afstand moet afleggen naar school of werk is de e-bike een aantrekkelijk alternatief. Met de groeiende bereikbaarheidsproblemen zoeken reizigers vaker naar alternatieven om files te mijden. De e-bike draagt bij aan (stedelijke) bereikbaarheid, is duurzaam en gezond.
Meer dan 1.000 euro
Niet alleen de verkoop van e-bikes toonde een record. Met 1.058 euro lag het gemiddelde aanschafbedrag voor een nieuwe fiets bij de vakhandel in 2015 voor het eerst boven de 1.000 euro. Dit bedrag wordt mede beïnvloed door de populariteit van de e-bikes, waarvan sinds enkele jaren ook de nieuwe en snelle speed pedelecs, c.q. speedbikes hun weg naar de consument weten te vinden. Halverwege dit jaar stonden in Nederland ruim 8.000 van deze fietsen geregistreerd. Een groei van 30 procent ten opzichte van eind 2015 toen het park nog uit 6.185 fietsen bestond.
Mobiliteit in Cijfers: Tweewielers 2016-2017
Deze jaarlijkse gezamenlijke publicatie van RAI Vereniging en BOVAG brengt de markt voor motorfietsen, fietsen en brom-& snorfietsen nauwkeurig in kaart.
Bron: RAI Vereniging