Now Reading
Onderzoek Visa: vakantielocatie heeft invloed op betaalgedrag

Onderzoek Visa: vakantielocatie heeft invloed op betaalgedrag

Het betaalgedrag van Nederlanders op vakantie is in meer of mindere mate afhankelijk van waar zij op vakantie gaan (in Nederland, binnen Europa of buiten Europa). Dat is een van de resultaten uit het onderzoek dat Visa Europa heeft laten uitvoeren naar het betaalgedrag van Nederlanders op vakantie.

Betaling van vakantie
Nederlanders betalen hun reserveringen voor de zomervakantie op verschillende manieren. De meeste betalingen vinden plaats via Ideal (36%), gevolgd door overschrijvingen per bank (23%) en online betalingen met een creditcard (15%). 12% van de Nederlanders betaalt contant. Opvallend is dat de mensen die buiten Nederland op vakantie gaan vaker hun zomervakantie betalen via de creditcard (18% voor vakanties buiten Nederland maar wel binnen Europa en 24% voor vakanties buiten Europa) dan mensen die binnen Nederland op vakantie gaan (6%).

Vakantielocatie is relevant
Nederlanders op zomervakantie in eigen land betalen ongeveer evenveel cash als met pinpas. De creditcard gebruiken zij het minst. Nederlanders op vakantie in Europa betalen meest met cash en pinpas. Ook Nederlanders die buiten Europa op vakantie gaan betalen het meest cash, maar zij gebruiken de creditcard meer dan de pinpas.

Betaling tijdens vakantie
Tijdens de vakanties betalen Nederlanders nog steeds voor veel producten en diensten cash. Zo wordt er voor het dineren en uitgaan (69%) en shoppen (62%) voornamelijk cash betaald, gevolgd door entreegelden (45%) en tol (25%). De vakantieganger vindt dat makkelijker ( 57%) of doet dat vanwege het vertrouwde gevoel (34%). Als het aankomt op de veiligheid wordt er minder snel gekozen voor contant betalen (23%). Iets meer dan een kwart (26%) kiest daarom voor betaling met een creditcard en 41% kiest voor de pinpas. De pinpas wordt het meest gebruikt voor shoppen (49%), hotels/ campings/ appartementen (39%) en dineren & uitgaan (35%). Een kwart (25%) gebruikt de pinpas ook voor entree’s. Men gebruikt de creditcard vooral voor hotels/ campings/ appartementen (23%). En daarnaast voor dineren en uitgaan (17%) en shoppen (17%). Van de groep creditcard gebruikers geeft 15% aan deze te gebruiken vanwege de garantie die men heeft op de gekochte producten. Dit in tegenstelling tot betalingen via de pinpas (8%).

Bekendheid met betaalkaarten
Tijdens het onderzoek kwam naar voren dat Visa met 46% de grootste spontane naamsbekendheid geniet. Daarna volgen Mastercard (34%) en creditcards van banken zoals ING (23%), Rabobank (21%) en ABN Amro (18%). Tot slot gaf 44% van de Nederlanders aan een veilig gevoel te krijgen van Visa omdat de aankopen minimaal 180 dagen verzekerd zijn en je je geld terugkrijgt als de goederen of diensten niet geleverd worden.
Over het onderzoek
Het onderzoek is uitgevoerd door Tangram Advies & Onderzoek onder 521 Nederlanders. Het veldwerk is uitgevoerd in de periode van 23 t/m 26 juli 2012, onder inwoners van Nederland van 18 jaar en ouder. De steekproef is representatief voor de populatie.

Scroll To Top