De Rabobank lanceert vanaf 10 september haar vernieuwde Rabo Bankieren App. De nieuwe online omgeving van de Rabobank wordt veel persoonlijker. Met de eigen profielfoto in het hart van het startmenu staat de klant letterlijk en figuurlijk centraal. De nieuwe Rabo Bankieren App stelt de meer dan 2,4 miljoen zakelijke en particuliere klanten die mobielbankieren bij de Rabobank in gelegenheid hun bankzaken straks eenvoudig te regelen met een medewerker van de eigen bank binnen handbereik. Eén druk op de knop is genoeg om te kunnen chatten met een adviseur van de lokale Rabobank, of om contact op te nemen via telefoon of email. De nieuwe Rabo Bankieren App is in nauwe samenwerking met 1500 klanten ontwikkeld.
Persoonlijk en dichtbij
De nieuwe app heeft een volledig nieuw ontwerp en een andere manier van navigeren. In het startmenu is niet alleen de klant zichtbaar met een door de klant zelf te maken profiel. De klant ziet ook de naam en foto van de adviseur van de bank.
“Met onze nieuwe app bieden we zowel onze zakelijke als particuliere klanten een persoonlijke omgeving om hun bankzaken eenvoudig te regelen. En zodra de klant dat wenst is met één klik op de knop de adviseur van de lokale bank bereikbaar voor hulp en advies. Ook met de nieuwe app blijven wij dicht bij onze klanten. Het is de klant zelf waar het allemaal om draait”, aldus Ron Droste, directeur Particulieren en Private Banking bij de Rabobank.
Met de nieuwe app kunnen klanten hun rekeningen een eigen naam geven, bijvoorbeeld ‘boodschappen-rekening’ of ‘wereldreisspaarpot’. Dankzij de toekomst tijdlijn met aankomende betaalopdrachten kunnen klanten nog beter vooruitkijken. In de nieuwe app kan de klant met een druk op de knop incasso’s terugboeken. Ondernemers kunnen in de nieuwe app gemakkelijk een tweede handtekening zetten. Met de nieuwe app is het ook veilig switchen tussen de bankieren app en andere apps, om bijvoorbeeld een rekening nummer in een email op te zoeken. In de vernieuwde app blijven vanzelfsprekend alle bestaande functies beschikbaar zoals betalen, overboeken en services als een nieuwe pas aanvragen of een reisverzekering afsluiten.
Naar één online omgeving
De vernieuwde app is een volgende stap in online bankieren waarbij het onderscheid tussen internet- en mobielbankieren niet meer bestaat. Beide bankierenomgevingen gaan in elkaar op. Klanten hebben dan één persoonlijke online omgeving voor al hun financiële zaken, ongeacht of ze die gebruiken op PC, tablet, telefoon of bijvoorbeeld smartwatch.
Op maat gesneden
Op termijn zal de klant via deze app informatie krijgen afkomstig van zijn lokale bank en nieuws van de Rabobank gebaseerd op de persoonlijke interesses en profiel. Een ondernemer ontvangt dan bijvoorbeeld relevant nieuws en informatie over de branche waarin hij actief is, zoals onderzoeksrapporten of interessante bijeenkomsten bij hem in de buurt. Met de technologie achter deze nieuwe online omgeving heeft de Rabobank de randvoorwaarden gecreëerd om nieuwe functies multidevice te ontwikkelen, zoals pushberichten, inloggen met touch-ID en zoeken in transacties.
Vanaf 10 september krijgen klanten die nu al mobielbankieren bij de Rabobank de update aangeboden. Klanten krijgen hierover persoonlijk bericht in de huidige app. Eerst ontvangen klanten met een Android-besturingssysteem de update waarna de klanten met iOS-besturingssysteem volgen. De verwachting is dat in oktober alle klanten de update hebben. In oktober is de vernieuwde Rabo Bankieren App voor iedereen beschikbaar die iOS of Android gebruikt. Windows volgt naar verwachting eind 2015.