Now Reading
Thuiswerken: hoe creëert u een goede thuiswerkplek?

Thuiswerken: hoe creëert u een goede thuiswerkplek?

Het coronavirus heeft een grote impact op uw dagelijkse leven. Voorheen ging u naar uw werk om daar aan het werk te gaan maar helaas is dat op dit moment even niet mogelijk en moet u thuis toch een goede werkplek creëren. Misschien heeft u dat nog niet helemaal op de rit en bent u nog een beetje zoekende. Waar moet een goede thuiswerkplek eigenlijk aan voldoen?

Eisen aan een thuiswerkplek

  1. Goede bureaustoel: het inrichten van een thuiswerkplek start met het kiezen van een goede bureaustoel. Een goede bureaustoel is een stoel waarbij aan de zitpositie en het comfort niks ontbreekt. U moet de stoel in zithoogte in ieder geval kunnen verstellen. Het liefst ook in de hoek van de zitting en de hoogte en hoek van de rugleuning. De armen dienen te rusten op armleuningen.
  2. Bureau: de tweede stap is het kiezen van een bureau. De afmetingen van het bureaublad dienen minimaal 120 centimeter breed en 80 centimeter diep te zijn. De diepte is van belang om voldoende afstand te bewaren tot het beeldscherm van een computer of laptop.
  3. Computer of laptop met internet: het gebruik van een computer of laptop met internet is niet meer weg te denken tijdens het werken. Een device dient u bijna de gehele dag te gebruiken. Dus hoe beter het apparaat des te effectiever u kunt werken.
  4. Veilig internet: u moet veilig online kunnen werken. Dit kan door de internetverbinding te laten verlopen via VPN (Virtual Private Network). Log thuis in op het bedrijfsnetwerk en u zult worden gezien als een onderdeel van dit netwerk.
  5. Verlichting: als u de mogelijkheid heeft, kies dan voor een ruimte met voldoende daglicht. Hierdoor hoeft u geen gebruik te maken van kunstlicht. Mocht u gebruik moeten maken van kunstlicht, kies dan voor indirecte verlichting. Deze verlichting wordt naar boven uitgestraald en via het plafond gereflecteerd.
  6. Communicatietools: u ziet uw collega’s in deze periode minder dan voorheen, maar dit betekent echter niet dat er geen communicatie kan plaatsvinden. Maak gebruik van de diverse communicatietools, zoals: Google Drive, Microsoft Teams of Skype. Via deze tools kunt u met collega’s bestanden uitwisselen, chatten en videobellen.
  7. Duidelijke communicatie: juist in deze periode is het belangrijk om goed te blijven communiceren, zodat er geen onduidelijkheid kan ontstaan. U kunt daar zelf u steentje aan bijdragen door uw agenda goed up to date te houden.
  8. Opgeruimde werkplek: misschien heeft u nooit eerder thuisgewerkt en bent u nu aangewezen op een thuiswerkplek. Zorg ervoor dat de ruimte waar u gaat werken is opgeruimd. Een opgeruimde ruimte zorgt er immers voor dat u niet wordt afgeleid. Daarnaast kunt u met uw gezinsleden afspraken maken over thuiswerken. Bijvoorbeeld als de deur dicht is, mag ik niet storen.

We moeten nog wel even verder in deze situatie dus probeer er het beste van te maken.

Scroll To Top