De campagne ‘Er is meer dan vlees’ is vandaag gestart. Hiermee laat het Voedingscentrum zien dat er volop lekkere alternatieven zijn voor vlees. Vaker kiezen voor peulvruchten, noten en ei levert winst op voor je gezondheid én het milieu. De campagne moedigt mannen aan hun vleesconsumptie te halveren.
Met de campagne ‘Er is meer dan vlees’ wil het Voedingscentrum consumenten stimuleren meer volgens de aanbevelingen van de Schijf van Vijf te eten. Het advies is om niet meer dan 500 gram vlees per week te eten, waarvan maximaal 300 gram rood vlees zoals rund- en varkensvlees. Bewerkt vlees zoals hamburgers en vleeswaren staat niet in de Schijf van Vijf, omdat hierin vaak veel verzadigd vet en zout zit.
Veel winst voor mannen
Vooral voor mannen is er veel winst te behalen. “Mannen kunnen gemiddeld zeker 400 gram minder vlees eten per week”, zegt Corné van Dooren, expert duurzaam eten bij het Voedingscentrum. Voor vrouwen is dit ongeveer 100 gram. Zij kiezen al vaker voor een maaltijd of boterham zonder vlees. “Uit onderzoek blijkt dat bijna de helft van de Nederlanders al probeert minder vlees te eten. Dat biedt kansen.”
Beter voor je gezondheid en het milieu
Een paar keer per week vlees vervangen door ei, noten en peulvruchten zoals kidneybonen en kikkererwten levert gezondheidsvoordeel op. “Vooral minder bewerkt en rood vlees eten is gunstig. Je verlaagt zo het risico op ziekten als kanker, diabetes type 2 en op een beroerte”, aldus Van Dooren. Mannen hoeven zich geen zorgen te maken dat ze te weinig eiwitten, vitaminen of mineralen binnenkrijgen als ze minder vlees eten: “Deze nuttige stoffen zitten ook in ei, noten en peulvruchten.”
Meer variëren is ook positief voor het milieu. “Door 100 gram minder vlees te eten per week, verlaag je je milieu-impact al met 7 tot 10 procent”, zegt Van Dooren. Vlees heeft veel impact op het milieu, omdat er veel land, water en voer nodig is voor het houden van vee. “Dieren zorgen ook voor veel uitstoot van broeikasgassen door boeren, scheten en mest. De impact van peulvruchten, ei en noten is veel lager. De klimaatbelasting van peulvruchten is zelfs 20 keer lager dan van rundvlees.”
Never bean so happy
In de campagne ‘Er is meer dan vlees’ worden peulvruchten, noten en ei onder de aandacht gebracht als alternatieven voor vlees. De mannelijke rolmodellen die in de campagne zijn te zien, dragen smaakmakende t-shirts met opdrukken als ‘never bean so happy’ en ‘get egg cited’. Deze shirts zijn te bestellen via: meer dan vlees
Op de campagnesite meer dan vlees staat meer uitleg en zijn smakelijke recepten te vinden zoals een drie-bonenchili, aardappelcurry met ei, en penne met groente, paddenstoelen en noten. De campagne is komende maand te zien via abri’s op NS-stations en op social media. Daarnaast delen een aantal influencers als rapper Dio, cabaretier René van Meurs en kickbokser Luis Tavares via hun kanalen verhalen over hoe zij minder vlees eten en lekker variëren met ei, noten en peulvruchten.